Açaibär

Denna brasilianska frukt har snabbt blivit populär som ett hälsobringande livsmedel. Traditionellt har bäret varit föda för fattiga människor kring Amazonas, men nu har det även blivit en exportprodukt.

I Brasilien ingår bäret i många olika slags livsmedel, som glass, drinkar och maträtter.
Açai är ovanligt fettrikt. 40 procent av torrvikten är fett och det mesta är enkelomättat. Fiberinnehållet är hela 35 procent. Açai har rikligt med fytosteroler som sänker kolesterolen i kroppen. Açai har särskild hög effekt att neutralisera superoxid – en av de starkaste fria radikalerna.

Açaibärets förmåga att via sina antioxidanter öka på celldöden i leukemiceller, kan placera bäret i gruppen kemopreventiva födoämnen.
Bären är den vanligaste användningen av açai och det som gör trädet så populärt att odla. Men även palmhjärtat äts. Det är dock inte lika nyttigt Bären kan ätas som de är, men det är mycket vanligt att man gör juice av dem. I flera områden i Sydamerika dricker man acaijuice dagligen.
Juice av acai har en tydlig metallsmak som signalerar att frukten innehåller mycket mineraler. Halten av kalium, kalcium, järn, magnesium, koppar, fosfor, kalium och zink är ovanligt hög i açaibär jämfört med andra frukter. För kalcium finns till exempel 250 - 286 mg (från lägsta till högsta värde i publicerade analyser) per 100 g frukt. Järnhalten 1,5 - 4,5 mg per 100 g.

Den mörklila färgen på bären kommer från fenolföreningar som antocyaniner – ett antioxiderande färgämne som även finns i blåbär, hallon och björnbär. Den antioxiderande kapaciteten hos açaibären är mycket hög och bidrar till att minska inflammationer i kroppen och vara bra för immunförsvaret. Resveratol är en av förklaringarna till att rödvin i måttlig mängd anses vara bra för hälsan. I dessa bär finns ämnet utan att för den skull behöva bada i alkohol!

Açai har en naturlig balans av omega 3, 6 och 9-syror och innehåller höga halter av vitamin B, C och E.
*ORAC är ett mått på antalet antioxidanter per 100 gram livsmedel - se vidare under Hälsoeffekter.



Blåbär


Fem olika arter av blåbär växer naturligt i Norden. De flesta vet att bären är mycket nyttiga. Och vem har inte hört talas om blåbärssoppan under Vasaloppet!

De innehåller många vitaminer och mineraler, bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, järn, C-vitamin, B6-vitamin och betakaroten.

Blåbär skyddar mot många cancerformer och har även gynnsamma effekter på hjärnan. Blåbär kan motverka demens och håller hjärnan ung I övrigt. Dessutom skyddar blåbär mot urinvägsinfektion genom sin antibakteriella sammansättning. I djurförsök har blåbär dessutom visat sig kunna sänka blodtrycket genom att påverka blodkärlen och därmed bidra till att skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Blåbär är rika på antioxidanter av typen antocyaniner. Det är antocyaniner som ger blåbären deras blå färg. Det är dessa antocyaniner som tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, skydda hjärnan mot onödigt åldrande och förebygga andra allvarliga sjukdomar.
Blåbär innehåller också flera andra vitaminer och många mineraler bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, C-vitamin, järn och B-vitamin. Dessutom finns nyttigt betakaroten i blåbär.


Translate